Як допомогти дитині підготуватися до школи

Батькам майбутніх першокласників за результатами зборів

Перша школа дитини – це батьківський дім, а головні вчителі – батьки. Саме вони здійснюють надзвичайний вплив на все, що дитина буде вважати  головним, провідним, важливим у житті. Від родини, перш за все, залежить формування системи цінностей дитини. Батьки дарують своїм дітям головне – коріння та крила. З колискової матері починається любов до рідної мови; з казки, розказаної на ніч, – уявлення про добро і зло; із сумісних доробок – перші геометричні та творчі досягнення.

«Чарівні роки» – так називають дослідники перші п’ять років життя дитини.

Аналізуючи праці відомих педагогів, ми приходимо до висновку, що запас знань, необхідний для того, щоб навчитися читати, писати, рахувати дитина отримує до школи. Вона вдосконалює володіння мовою під час спілкування з дорослими, і ранній досвід дитини створює той фон, який і призводить до розвитку навичок мовлення, уміння слухати і думати та дає їй певну підготовку до вичленовування смислу слів. Емоційне ставлення до життя, наявність чи відсутність стимулів до інтелектуального розвитку, отримані в родині, залишають стійкий відбиток на всій подальшій поведінці та способі мислення людини.

Якщо Вам вдалося налагодити діалог із вашою дитиною, створити тісний емоційний контакт та регулярно займатися спільними справами, то спеціальної підготовки до школи не буде потрібно, дитина все засвоїть поступово і непомітно для вас.

Окреслимо кілька конкретних порад, які допоможуть Вам у підготовці дитини до школи та переконають Вас у вашій батьківській компетентності.

Чи готова дитина іти до школи? Батьки, а чи  готові Ви іти до школи?»

Поради від шкільного психолога Ніни Іванівни Бортник

Особливістю сучасної початкової школи є те, що діти приходять до неї з різним рівнем готовності до навчання, неоднаковим соціальним досвідом, відмінностями в психофізичному розвитку.  

Навчання дітей першокласників в умовах пандемії викликає багато запитань у психологів, педагогів стосовно методів та прийомів роботи. Зрозуміло, що навчання не повинно зашкодити здоров’ю. Завдання педагогів – знайти оптимальні рішення проблеми.

Незмінним залишається прагнення батьків та учителів допомогти малюкові легко ввійти в новий етап свого життя й адаптуватися в шкільному середовищі.

Багато чого на цьому шляху залежить від батьків першокласника. Підтримуйте в дитині її прагнення стати школярем. Ваша щира зацікавленість у її шкільних справах і турботах, серйозне відношення до її перших досягнень і можливих труднощів допоможуть першокласникові підтвердити значущість свого нового положення і діяльності.

Обговоріть з дитиною ті правила і норми, з якими вона зустрінеться в школі. Поясніть їх необхідність і доцільність. Ваш малюк іде до школи, щоб учитися. Коли людина вчиться, у неї може щось не відразу виходити, це природно. Дитина має право на помилку.

Не пропускайте труднощів, які можуть виникнути в дитини на початковому етапі навчання в школі. Якщо у першокласника, наприклад, є логопедичні проблеми, постарайтеся впоратися з ними на першому році навчання.

Підтримуйте дитину в її бажанні досягнути успіху. У кожній роботі обов’язково знайдіть, за що можна похвалити. Пам’ятайте, що похвала та емоційна підтримка («Молодець!», «Ти так добре впорався!») здатні помітно підвищувати інтелектуальні досягнення.

Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, його учбових справах, не соромтеся звертатися за порадою і консультацією до вчителя або шкільного психолога.

Зі вступом до школи в житті вашого малюка з’явиться людина авторитетніша, ніж ви. Це вчитель. Підтримуйте авторитет педагога та поважайте думку першокласника про нього.

Навчання – це нелегка і відповідальна праця. Вступ до школи істотно змінює життя дитини, але це не повинно позбавляти її різноманіття, радості, гри. У першокласника повинно залишатися досить часу для ігрових занять.

Пропонуйте дитині в ігровій формі вправи на розвиток пізнавальної діяльності, заохочуйте до всіх видів діяльності, що вимагають концентрації уваги. Підбадьорюйте, демонструючи впевненість в успіху дитини і її можливостях.

Під час занять враховуйте психологічні особливості дітей шестирічного віку, а саме:

  • запам’ятовується те, що цікаве, яскраве, а не те, що необхідно запам’ятати;
  • дитина спроможна займатися однією справою не більше ніж 10-15 хвилин;
  • елементи логічного мислення розвиваються на підставі наочно-образного;
  • ведуча діяльність – ігрова;
  • незавершений структурний та функціональний розвиток кори головного мозку, тому особливості нервової системи дітей зумовлюють малу стійкість уваги, швидке виснаження нервової системи, підвищену стомлюваність.

Ставши школярем і приступивши до опанування премудрощами учбової діяльності, малюк лише поступово буде вчитися управляти собою, будувати свою діяльність у відповідності з поставленими цілями і намірами. Вступ дитини до школи сам по собі ще не забезпечує появи цих важливих якостей. Вони потребують спеціального розвитку. І тут необхідно уникати досить поширеного протиріччя: з порогу школи від дитини вимагають того, що лише має бути сформоване. Часто дорослі вимагають від першокласників організованості, старанності, відповідальності, акуратності і в той же час не піклуються про те, щоб заздалегідь дати дітям відповідні уміння і навики, виховати в них відповідні звички.

Для дитини Ви – зразок у всьому. Ваша дитина обов’язково буде робити так‚ як Ви. Але при цьому в кожної дитини свій темперамент, свої потреби, інтереси, симпатії та антипатії. Поважайте її неповторність. Ставте для себе та для дитини реальні цілі, ведіть і спрямовуйте її‚ але не підштовхуйте. Забезпечуйте дитині широкі можливості користування кожним із п’яти відчуттів: вона повинна бачити‚ слухати, торкатися руками‚ куштувати на смак і відчувати різноманітні елементи навколишнього світу. Допомагайте дитині розвивати дрібну моторику м’язів руки‚ аби їй було легше опановувати письмо. Для цього необхідно багато вирізати‚ малювати, зафарбовувати, будувати, складати невеликі за розміром деталі‚ зображення тощо. Забезпечуйте всі можливості та умови для повноцінної гри дитини. Запровадьте для дитини вдома єдиний режим і дотримуйтеся його виконання обов’язково. Хваліть словом, усмішкою, ласкою й ніжністю. Не будуйте ваші взаємини з дитиною на заборонах. Погодьтеся, що вони не завжди розумні. Завжди пояснюйте причини ваших вимог.

Повага до дитини зараз – фундамент шанобливого ставлення до Вас тепер і в майбутньому.

Перший рік навчання визначає деколи все подальше шкільне життя дитини. У цей період школяр під керівництвом дорослих здійснює надзвичайно важливі кроки в своєму розвитку.

Мудра підтримка з боку дорослих підсилить впевненість дитини в своїх силах, допоможе реалізувати творчі здібності.

Поради логопеда Євгенії Леонідівни Хомуткової , батькам майбутніх першокласників

Якщо усне мовлення дитина опанувала ще перед школою, то писемним їй ще належить оволодіти. Чим краще буде розвинене усне мовлення, тим легше дитина буде опанувати читання й письмо. У багатьох дітей часто спостерігається нерізко виражене відставання у мовленнєвому розвитку, яке в дошкільному віці зазвичай не привертає до себе особливої уваги батьків, проте в подальшому може перешкоджати якісному навчанню і привести до появи специфічних помилок, зокрема на уроках української мови.

Дуже важливо виявити навіть найнезначніші відхилення мовленнєвого розвитку та виправити їх до початку навчання дитини грамоти. Батькам слід знати, що при нормальному мовленнєвому розвитку всі недоліки у вимові звуків дошкільником повинні зникнути не пізніше шестирічного віку.

Показники мовленнєвого розвитку:

– володіє правильною звуковимовою;

– регулює дихання і темп у процесі мовлення;

– володіє силою, висотою, тембром голосу;

– розуміє значення мовлення для людини;

– використовує мову в різних цілях;

– ефективно спілкується рідною мовою;

– розрізняє рідну й чужу мови, виявляє інтерес до них;

– має збалансований словниковий запас із кожної сфери життєдіяльності;

– розмовляє грамотно, вживає прості й складні речення;

– веде діалог невимушено, підтримує розмову на запропоновану тему;

– дотримується мовленнєвого етикету у спілкуванні;

– самостійно складає монологічні висловлювання різних типів;

– вільно переказує знайомі літературні твори, зміст побаченого, розповідає напам’ять невеликі віршовані твори, складає і відгадує загадки;

– має уявлення про речення, слово, склад, звук і букву як одиниці мовлення, вичленовує їх із мовленнєвого потоку;

– володіє елементарними навичками роботи із схемами речення, складовими і звуковими схемами слів;

– має навички звукового аналізу простих слів;

– цікавиться читанням, робить спроби читати;

– правильно сидить за столом, тримає олівець і ручку;

– орієнтується на сторінці книжки, альбому, зошита, в межах клітинки та ліній у зошитах з лінованою основою;

– координує рухи очей і кисті руки та впевнено рухається по площині, вздовж рядка при виконанні графічних завдань.

Однією з необхідних умов опанування грамоти є чітке розрізнення дитиною всіх звуків мови на слух. Запис будь – якого слова передбачає уміння визначити кожен звук та склад слова по черзі і позначити їх відповідними буквами. Якщо ж деякі звуки здаються малюкові однаковими, то йому важко буде вибирати під час письма букви, відповідні цим звукам. Наприклад, у разі нерозрізнення на слух пари звуків [б] – [п] дитина не знатиме, яка перша буква – Б або П – має бути написана в словах «балка», «бабка», «булка».

Для перевірки слухової диференціації звуків доберіть картинки, на яких зображене розрізняється лише одним приголосним звуком, який слід перевірити. Дитина може розрізняти слова (наприклад, «білка»-«пилка», «коза»-«коса», «ніч»-«піч») лише за умови сформованості фонематичного сприймання, чіткої диференціації звуків. Зверніть увагу, що за нормального мовленнєвого розвитку розрізнення всіх звуків на слух, а отже, і правильний вибір за змістом картинок, доступний дітям з дворічного віку. Крім того, важливо знати, що нерозрізнення дитиною деяких звуків на слух є основною причиною їх заміни в усному мовленні, а надалі – й на письмі. Пропоную деякі ігри, що стануть вам у пригоді.

Завдання 1

Запропонуйте дитині плеснути в долоньки, коли вона почує запропонований звук ( наприклад, звук К):

– серед інших звуків:

А-П-Х-К-М-К-Р-Т-К-Х-Д-К-П

– в звукосполученнях:

Ка-Ха-Та-Ак-Ах-Ок-Ки-Ти-Хе-Ке-Та-Ма-Ки-Су-Ук-Оп-Іх

– на початку слова:

Кит, Том, сом, кущ, карта, мавпа, хліб, тин, квасоля, коса, коза, хата, хвіст, тісто, катер, клоун, телефон, кухар.

– в слові:

Куртка, хмара, молоко, квітка, папуга, перука, ніж, нитка, сік, пес, хліб, часник, кукурудза, чайник, печиво, холод, холодильник.

Завдання 2

Запропонуйте дитині назвати  як можна більше слів, які починаються  із запропонованого звука ( наприклад, звука А ).

Завдання 3

Запропонуйте дитині назвати як можна більше слів, які закінчуються запропонованим звуком ( наприклад,  звуком О).

Завдання 4

«Звуковий ланцюжок»

Дорослий  називає слово  і кидає м’яч.  Дитина повинна зловити м’яч і  придумати слово, яке починається на останній звук попереднього слова і кинути м’яч дорослому.

Завдання  5

Запропонуйте дитині виконати наступні завдання:

–        Підібрати слово, яке починається на останній звук слова СТІЛ.

(наприклад: лев, ластівка, лелека, лампа)

–        Згадати назву пташки, в назві якої був би останній звук слова СИР.

(Горобець, ворона, сорока, яструб, грак, жайворонок)

–        Підібрати слово, яке починається на останній звук слова ДИВАН  (Нитка, ножиці, носоріг, Наташа, Неля)

–        Назвати фрукт, назва якого починається на останній звук слова ГОРА (Апельсин, ананас, абрикос, айва )

–        Назвати тварину, в назві якої є перший звук слова ЗУБ

(Заєць, зебра, коза, зубр)

–        Назвати овочі, в назвах яких є останній звук слова ПАР

(Редиска, картопля, огірок, морква, перець)

Завдання 6

Попросіть дитину закінчити чистомовки:

Жа-жа-жа – ми побачили …(вужа)

Ар-ар-ар – загудів …(комар)

Рона-рона-рона – летить … (ворона)

Рока-рока-рока –  на дереві сидить … (сорока)

Ор-ор-ор – росте в лісі … (мухомор)

Ав-ав-ав – не лови … (гав)

Ва-ва-ва – книжка  … (нова)

Ву-ву-ву – вип’ємо … (каву)

Ув-ув-ув – новину … (почув)

Во-во-во – намальовано  …(криво)

Ов-ов-ов – накололи  … (дров)

Ив-ив-ив – я квіти …(полив)

Ви-ви-ви – чорні  … (брови)

Ма-ма-ма —  холодна  …(зима)

Ом-ом-ом —  помиємо з … (милом)

Та-та-та — спіймали … (кота)

На-на-на — тепла  … (весна)

Ду-ду-ду — у кіно  … (піду)

Ім-ім-ім — збудуємо  … (дім)

Завдання 7

Спробуйте разом з дитиною придумати чистомовки зі словами:

Корова, сорока, печиво, доміно.

Наприклад:  Рова-рова-рова –їсть траву корова.

                      Рока-рока-рока- на дереві сидить сорока.

                      Ечиво-ечиво-ечиво-  пече мама печиво.

                      Но-но-но- діти грають в доміно.

Завдання 8

Запропонуйте дитині послухати рядочки і закінчити їх звукосполученням, що повторюється в кожному з цих слів:

Сани, сало, сад, оса –  у словах ми чуєм … (СА)

Сонце, сом і колесо – у словах ми чуєм … (СО)

Сумка, сукня, суп, несу – у словах ми чуєм …(СУ)

Синку, сиру принеси – у словах ми чуєм … (СИ)

Семен серветки принесе – у словах ми чуєм …(СЕ)

Шапка, шафа, шар, лоша – у словах ми чуєм .. (ША)

Шуруп, шуба, шум, ношу – у словах ми чуєм .. (ШУ)

Шепіт, шелест і лише – у словах ми чуєм …(ШЕ)

Шибка, шити, шип, пиши – у словах ми чуєм …(ШИ)

Шорти, шостий, хорошо – у словах ми чуєм …(ШО)

Шість, шістсот, товариші – у словах ми чуєм … (ШІ)

Чайник, чайка, чай, курча — у словах ми  чуєм ….

Черешня, чебурек, плече —у словах ми чуєм ….

Чубчик, чудо, чум, кричу —у словах ми чуєм ….

Чимдуж, чиж, чирик, мовчи —у словах ми чуєм ….

Чільний, чітко, чіп, мечі —у словах ми чуєм ….

Завтра, зала, залп, лоза —у словах ми чуєм ….

Зима, зимонька, вози —у словах ми чуєм ….

Земля, зеленка і безе —у словах ми чуєм ….

Зубило, зуб, козу, везу —у словах ми чуєм ….

Зіна зілля рве козі —у словах ми чуєм …

Жакет, жаба, ведмежа —у словах ми чуєм …

Жорна, жолуді, пежо —у словах ми чуєм …

Жінка, жіночка, ножі —у словах ми чуєм …

Журавля й жука держу —у словах ми чуєм …

Жилет, жирафа, жир, лежиу словах ми чуєм …

Поясніть дитині, що всі слова розсипалися на звуки, а вона повинна скласти з них слова. Дорослий називає окремо кожен звук, а дитина – слово:

К О М А Р  (комар)                                                    П А Л К А

Ж У К                                                                          Ш А Ф А

О С А                                                                          Л А К

М У Х А                                                                      Ч А Й

М Е Т Е Л И К                                                            К А В А

Завдання 10

Запропонуйте дитині послухати речення та виправити помилки:

Снігова баба ліпила дітей.

Взимку із сніжинок падає небо.

Взимку шубки та рукавички одягнули діток.

Взимку годівниця прилетіла до пташок.

Рама мила маму.

Влітку шорти та футболки одягнули діток.

Город росте на помідорі.

Позначки: